maandag 27 december 2010

Eerste Hulp Bij Analytics; hoe vind ik mijn < / head > tag?

Zo, sinds vanmiddag ben ik er eindelijk in geslaagd om mijn Google Analytics 'conversiecode' op 'elke pagina waarvan ik de gegevens wil' en 'direct vóór de afsluitende </head> tag' te plaatsen. Nu moet ik nog ongeveer 17 uur wachten voordat die gevens ook daadwerkelijk binnenkomen. Een tijd geleden vond ik het een beetje irritant worden dat Blogger bij 'bezoekers' alleen de pageviews gaf en niet de unieke bezoekers, dus besloot ik om Analytics te nemen. Ik maakte een account aan, ik vond mijn persoonlijke conversiecode (vreemd genoeg ook wel 'trackingcode' genoemd. Wat is het nou precies, google-mensen?) ik selecteerde en kopieerde hem, maar ik had geen flauw idee waar hij moest komen te staan. Ja, voor de afsluitende </head> tag dus, maar waar kun je die tag vinden? En wat was het verschil tussen een afsluitende </head> tag en een </body> tag, want volgens sommige handleidingen moest ik hem direct vóór de eerste en volgens andere direct vóór de laatste plaatsen. Trouwens, als mijn website sjablonen voor berichten gebruikt, moest ik de code nét voor de </head> tag plaatsen in het bestand waar de <head> tag zich bevindt. Nee, dán weet je echt waar ze het over hebben. Maar toen besloot ik om het enige lange en met raadselachtige tekens gevulde bericht bij de instellingen en de opmaak (Namelijk het HTML-sjabloon, je vindt het onder het tabblad 'Ontwerpen' bij HTML)  maar eens onder de loep te leggen: met Word liet ik de geniale functie 'zoeken'  los op het sjabloon, en al snel vond ik die irritante '</head> tag'. Ha. Toen had ik hem. Snel plakte ik mijn conversietrackingcode direct ervoor, in de hoop dat mijn website geen sjabloon voor berichten gebruikte, want dan had ik hem er nét voor moeten plaatsen. Ik klikte op 'opslaan', en checkte eerst of het uiterlijk van mijn blog niet verschrikkelijk was veranderd, en vervolgens de status van mijn GA-account. Wow. Mijn blog zag er nog precies hetzelfde uit, en volgens mijn 'Dashboard' op de Analyticspagina was mijn geconversiefdetrackendeheadtagbodycode correct geplaatst. Ik kan het dus toch, en hopelijk mensen die in de toekomst hierop googlen ook, als ze mijn blog vinden tenminste. Maar dat kan ik morgen nakijken op mijn door conversiecodes getrackte Dashboard.

Trouwens, ik moet nu spaties in de </head> tag in de titel van dit stukje doen, omdat deze tag niet is toegestaan in blogtitels, of iets dergelijks. Zo'n klein woordje kan een hoop problemen opleveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankje voor je reactie!